|
Pan Tadeusz - A. Mickiewicza jako epopeja narodowa
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8007 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
CELE: Uczeń: - pracując z programem komputerowym poznaje cechy epopei narodowej, - ogląda ilustracje wykonane przez M.E. Andriollego do epopei „ Pan Tadeusz”, - wysłuchuje fragmentu poloneza „ Pożegnanie ojczyzny” Kleofasa Ogińskiego, - pracuje z tekstem literackim i odpowiada na pytania (zadania zamknięte) dotyczące czytanych ( lub wysłuchanych) fragmentów epopei
METODY: praca z multimedialnym programem do nauki j. polskiego w klasie trzeciej gimnazjum (eduROM Język polski strefa G3 dysk 2)
FORMY PRACY: indywidualna przy komputerze, zbiorowa
MATRIAŁ LITERACKI: fragmenty „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza
Przebieg lekcji:
I Faza wstępna 1. Czynności organizacyjne. 2. Zapoznanie uczniów z tematem i celami lekcji. 3. Zapisanie tematu lekcji. 4. Odszukanie w programie potrzebnego materiału (eduROM Język polski strefa G3 dysk 2 F. 23)
II Faza właściwa 1. Zapoznanie się z genezą epopei „ Pan Tadeusz” (wysłuchanie nagranej w programie informacji) 2. Poznanie literackich inspiracji, które bezpośrednio wpłynęły na powstanie dzieła A. Mickiewicza (teksty Homera, W. Scotta, I. Krasickiego i J.U. Niemcewicza). 3. Obejrzenie reprodukcji obrazów J. Jacotteta, P. Benoista, A. Guerarda przedstawiające sceny z codziennego życia Paryżan, budowle, ulice. Krótkie wypowiedzi na ich temat. 4. Wysłuchanie fragmentu epilogu ( na temat przyczyny emigracji poety i jego pobytu w Paryżu) – wskazanie kontekstu biograficznego. 5. Indywidualna praca z zadaniami. Uczniowie czytają (bądź słuchają) fr. epopei i odpowiadają na pytania dotyczące ich treści. 6. Wspólne omówienie i sprawdzenie poprawności wykonanych zadań. 7. Obejrzenie wybranych ilustracji M.E.Andiollego powstałych do epopei Adama Mickiewicza i omówienie ich treści. 8. Wysłuchanie fr. poloneza „ Pożegnanie ojczyzny” Kleofasa Ogińskiego i luźne wypowiedzi na temat uczuć jakie budzi w słuchaczach ten utwór.
III Faza końcowa 1. Wykonanie ćw.16 z części F 24 ( Sprawdziany) – wskazanie cech typowych dla epopei występujących w „Panu Tadeuszu” , samodzielne sprawdzenie poprawności wykonanego ćwiczenia i przepisanie właściwej odpowiedzi do zeszytu przedmiotowego. 2. Ocena pracy uczniów –plusy za aktywny udział w lekcji. 3. Zadanie pracy domowej: Oceń artystyczną wartość znajdujących się w epopei opisów przyrody a następnie odpowiedz na pytanie: Jaką wizję pejzażu uznanego za typowo polski narzucił czytelnikom A. Mickiewicz?
Opracowała Małgorzata Maksim |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|